В Європу з Україною в серці


Мета: поглибити знання учнів про країни Європи, які входять до складу ЄС, підкреслити приналежність нашої держави до європейської сім’ї народів і безперечність її європейського вибору в майбутньому; розвивати громадянську позицію, причетність до європейських цінностей, пізнавальну активність, логічне мислення; виховувати повагу до національних, духовних, культурних надбань європейських народів, свідомого громадянина України та Європи.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, Державний Прапор України, Прапор Євросоюзу; карта Європи та України; матеріали для інтерактивної вправи “Асоціативне гроно”

МИ ДЛЯ ЄВРОПИ – ЄВРОПА ДЛЯ НАС… НОВІ ГОРИЗОНТИ ВІДКРИТИ ВЖЕ ЧАС!

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя. Ось і закінчилось сповнене веселощів і радості літо. Якби не впертий календар, то ми б і не повірили в це, адже зелень на деревах ще така свіжа, а небо таке пронизливо-синє і високе. І лише замріяні осінні вечори підтверджують правоту календаря. Мине ще один рік — і ви станете на порозі юності, найпрекраснішої пори в житті людини. Якими ви вступите у цей чарівний світ,.залежить від вас самих, від того, як успішно будете формувати своє “я”, вибудовувати храм своєї душі.

А сьогодні настав час вирушати у нову захоплюючу мандрівку дивовижною країною Знань.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація діяльності учнів

Щоб дізнатися тему першого уроку я пропоную вам послухати вірш:

Куточків різних на землі багато. 
Європа серед них – найкраща над усім,
Бо саме тут ми маємо зростати.
Європа – наш великий спільний дім!

– Тож в який куточок світу ми сьогодні відправимось?

– Правильно! То ж давайте розпочнемо свій перший  в цьому навчальному році урок , урок – вікторина  «В Європу з Україною в серці»

ІІІ. Розкриття теми уроку

1. Вступна бесіда вчителя. Європейський Союз – економічний та політичний союз держав-членів Європейських Спільнот, створений згідно з Договором про Європейський Союз (Маастрихтський Трактат), який підписаний у лютому 1992 року і чинний із листопада 1993 року. Метою ЄС є створення умов вільного пересування в його межах товарів, послуг, капіталів та робочої сили.

Вчитель. Українська молодь – за європейських вектор розвитку інтеграції держави. Бо наш народ із його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю достойний зайняти в Європі гідне місце. Ми живемо в унісон з Європою, мислимо по-європейськи, у нас спільні ідеали. Тепер би ще діяти як європейці: послідовно, наполегливо та виважено, впроваджувати європейські стандарти життя, творити Європу у власній державі. Сьогодні весь світ дивиться на нашу країну, сподіваючись, що високі стандарти духу реалізуються в конкретні справи, які піднімуть вагу та значення її у світі.

2. Виступи експертних учнівських груп із візитними картками України та Європи.

Візитна картка України:

Територія -603,7 тис. кв. км.
Населення – біля 48 млн. чол.
Кордони (показують на карті).
Столиця – Київ (показують на карті).
Грошова одиниця – гривня, 1996 р. – у готівковому  обігу. (демонструють грошову одиницю)
Прапор – синьо-жовтий. Синьо – жовте сполучення на українському прапорі – одне із найдавніших серед сучасних національних прапорів. Походить воно від герба Галицько– Волинського князівства. Синій(небо) – символ миру,  жовтий (пшеничне поле) – символ достатку. “Наш стяг – пшениця у житах під голубим склепінням неба”.

(учениця читає вірш)
Синій, як море, як день, золотий
З неба і сонця наш прапор ясний.
Рідний свій прапор високо несім!
Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте, на ньому волошки цвітуть.
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита, з волошок наш прапор ясний.
З неба і сонця, як день весняний. 
О. Олесь

Герб – тризуб. Поява тризуба в Україні пов’язана із дохристиянським культом Сонця. Він графічно передає єдність чоловічого і жіночого начал, що дає третю силу – синівське начало. Тризуб здебільшого  зображають золотим або жовтим на синьому тлі. Уперше став офіційним гербом  після проголошення Акту Соборності України 22 січні 1919 року.

 (учень читає вірш)

Наш герб – тризуб. У ньому сила
Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він Святого.
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.
Тризуб – немов сім’я єдина,
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
В. Паронова

Гімнмузика Вербицького, слова П. Чубинського „Ще не вмерла України …” Спочатку це був вірш Чубинського, покладений на музику сербської пісні, його сприймали як інтернаціональний гімн на студентських вечірках. Згодом мелодій до слів було декілька. З 1918 року гімн Чубинського звучав лише на музику Вербицького. Зараз –  Державний Гімн України. (учні виконують уривок)

День Незалежності – 24 серпня.
День Конституції – 28 червня.
Домінуюча релігія – християнство.

Візитна картка Європи

Територія – 10 млн. кв. км.

Населення – більше півмільярда чоловік.

Кордони (показують на карті).

Країн – 45 (показують на карті кордони країн, столиці), 2 колонії – Гібралтар (Великобританія), Фарере (Данія).

Столиця (неофіційна) – Брюссель. (показують на карті)

Грошова одиниця – євро, 1999р – безготівковий обіг. (учні демонструють грошову одиницю)

Прапор – являє собою синє полотнище з дванадцятьма золотими зірками в центрі, розміщеними по колу, і символізує союз народів Європи. Кількість зірок незмінна, коло є уособленням єдності, число 12 символізує досконалість і повноту. Це також і кількість місяців року, і кількість цифр на циферблаті годинника, і кількість  апостолів І. Христа. (учні показують на стенді або на плакаті)

Гімн – «Ода до радості» з 9 симфонії Л. Бетховена (читають читці)

День Європи – 5 травня. Затверджений Комітетом Міністрів  у 1972 році. Домінуюча релігія – християнство.

 

3. Інтелектуальний калейдоскоп

Вчитель. Я підготувала запитання про Європейський Союз та  країни, які входять до нього.  Ваше завдання – дати якнайбільшу кількість правильних відповідей. Вікторина*

Вчитель. Країни ЄС дали світу величезну кількість відомих діячів: музикантів, художників, поетів, скульпторів та ін.. В наступному завданні ви повинні встановити відповідність між  людиною – родом її діяльності – країною. “Відомі люди”*

Вчитель. Україна – держава з багатовіковою історією та культурою. У кожному регіоні є свої визначні пам’ятки – перлини української землі. Це справжній скарб, наша гордість і надбання. До наших днів збереглися середньовічні фортеці, палаци та садиби, стародавні монастирі та храми, багато інших унікальних архітектурних витворів мистецтва, що навіки прославили своїх майстрів.

Безперечно, у кожній країні є свої перлини. Подорожуючи по своїй землі і країнами Європи, ми відкриємо для себе багато нового і цікавого. “Визначні пам’ятки”*

Вчитель. Ви пам’ятаєте, що у грі «Поле чудес» є свій музей, який постійно поповнюється подарунками гравців. У нас є також «Музей — бюро географічних знахідок», який постійно поповнюється речами, які ви даруєте після ваших подорожей під час канікул.

Давайте спробуємо вгадати, з яких країн вони були привезені.

Отже, з якої країни привезені речі, що лежать у скрині? “Музей — бюро географічних знахідок”*

Вчитель. Із знахідками ви справились. А тепер на вас чекає нове завдання. Прочитавши вислови, відгадати їх. гра “Цікава Європа”*

Вчитель. Ви ще не втомилися від такого марафонського забігу? Тож пропоную вашій увазі нове завдання. гра “Конверт запитань”*

VІ. Рефлексія

Складання асоціативного грона «Україна».

(незалежна, вільна, патріотична, соборна, демократична, єдина, європейська, багатонаціональна, багатомовна, спортивна, пісенна…)

Вчитель. Людина народжується на світ і разом із життям отримує в спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, – це наша доля.

В серці кожної людини
Місце є для Батьківщини.
А у мене і в родини
Живе в серці Україна!

ІV. Підбиття підсумків

Заключне слово вчителя. Ось і закінчилась наша гра-вікторина. І ми повинні зрозуміти, що Європа історично стала регіоном миру. На такій маленькій території, яка простягається від мису Нордкін на півночі до мису Марокко на півдні, від Уральських гір на сході до мису Рока на заході, розташовано 44 держави, економіка і культура яких тісно переплітаються між собою. І тому Українська держава, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна знайти належне місце серед народів Європи і світу. Ми — європейці настільки, наскільки ми — українці; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.

Європа змінює своє обличчя, а наша Україна знаходиться в епіцентрі цих змін, доводячи своє прагнення називатися Європейською державою. Тому кожен із нас може з гордістю сказати: «Я – європеєць!»

Ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її і крокуйте до Європи.

* – сценарії вікторин, ігр та іллюстрації ТУТ